„Expedice San Francisco“ (30. 11. – 3. 12. 2007)

6. prosince 2007 v 10:55 | Olča Olguita Ollie |  Výlety
Ahoj-ahoj, Expedice San Francisco dopadla úspěšně. V pátek jsme ujely (já, sousedka Katie a jedna další česká Katka, co je zde na 6-týdenním jazykovém pobytu) zmoklému San Diegu - zdejší obyvatelé vidí déšť jednou za dlouho a když zaprší, tak nevědí, jak by na tom jeli - proto jsme uvízly v provozu ještě v Diegu, nehody dálnice NAŠTĚSTÍ blokovaly pouze v v protisměru a provoz v LA se nám zázračně vyhnul… přesto: vyrazily jsme před desátou a k "sousedovi" Honzovi, který teď nějakou dobu pracuje cca hodinu od San Francisca, jsme dorazily mezi sedmou-osmou večerní.
Do samotného San Francisca jsme i s Honzou přijeli po mostě "BAY BRIDGE" v sobotu po poledni - ubytovali jsme se v Holiday Inn v Downtownu, odkud jsme vše měli dosažitelné pěšmo. Ihned po obědě jsme si půjčili kola a "šlapkali" si to po pobřeží a po slavném mostě "GOLDEN GATE BRIDGE" do Sausalita (cca 12km?), kde jsme si dali horký nápoj - u mě to vyhrál horký jablečný mošt - a za nočních světel jsme se trajektem vrátili do centra San Francisca - na pravoboku jsme míjeli proslulý a nasvícený Alcatraz. Večer jsme pak vyrazili do ulic, náhodou jsme objevili českou restauračku a večer zakončili v jakémsi nočním klubu, ve kterém se mi zřejmě jako jediné nelíbilo - a to především díky hudbě.
V neděli jsme prolezli nejznámější kouty, vč. Haight, Castro, Chinatown, Golden Gate Park s krásnou botanickou a také japonskou zahradou, …Večeře v čínské čtvrti byla opravdu zážitkem a všichni jsme si náramně pochutnali. Přespali jsme u Honzi a v pondělí ráno jsme si to opět samy tři dívčiny šinuly zpátky na jih do San Diega. Katie nás vzala na pobřežní vyhlídkovou jízdu, trpělivě stavěla téměř na každém útesu, abychom si udělaly výjimečné záběry na oceán, vysoké pobřežní hory s lesy i sekvojemi. Nekonečnou dvanáctihodinovou jízdu jsme ve stereotypu Lemon Grove zakončily krátce před půlnocí.
Něco málo fakt o San Franciscu:
Město, které v r. 1776 založili španělští františkáni, pod jménem Yerba Buena, spadlo pod vládu Mexika roku 1821. Avšak, již v polovině 19. století ho jako válečnou kořišt získala USA. Explozi svého růstu zažilo během zlaté horečky roky 1848 a ve stejném roce bylo připojeno k federaci. Prudký hospodářký rozvoj města, zastavilo na dlouhá léta ničivé zemětřesení roku 1906. Po konci 2. světové války se ve městě konala konference, ustanovující OSN. V 60. letech se město stalo jedním z ne-mála center Hippies. Zemětřesení jsou v San Franciscu častým jevem, ale od 70. let se jejich škody daří redukovat díky novým otřesu vzdorným konstrukcím budov. V součastnosti je San Francisko považováno za jedno z nejvíce okouzlujících měst USA.
Podle odhadu z roku 2005 žije v San Franciscu 719 077 obyvatel - Běloši (nehispánští) - 43.6 %; Asiaté - 30.8 %; Hispánci - 14.1 % a černoši - 7.8 %. Spolu s Berkley a Oaklandem tvoří 6 milionovou aglomeraci.. Dnes je důležitým obchodním centrem, významnou dopravní křižovatkou a hlavní námořní centrálou severní Kalifornie. Pro turisty je mimořádně přívětivé, lze se po něm bez obtíží pohybovat pěšky.
Asi nejznámější symbol San Franciska most Golden Gate z roku 1937 není ve skutečnosti ani zlatý, ani oranžový. Jeho název je připomínkou vstupu do přístavu z období zlaté horečky v 19. století. Pětadvacet natěračů dnes spotřebuje na jeho údržbu přes 3500 litrů barvy týdně. V době svého zprovoznění byl nejdelším visutým mostem na světě; dnes po jeho třech kilometrech projede přes 100 tisíc aut denně. My jsme si půjčili kola přejeli jsme ho cyklo.. :-)

Ostrov Alcatraz
uprostřed sanfranciského zálivu proslavilo vězení, kde seděli mimo jiné Al Capone a "ptáčník z Alcatrazu", Robert Stroud. Údajně z něj nebylo úniku - dokud tři vězni neuprchli beze stopy. Vězení z let 1933 - 1963 s "nejkrásnějším výhledem na světě", přezdívané "skála", se stalo námětem mnoha filmů a dnes je největší turistickou atrakcí města (bez jeho rezervace min. 3 týdny předem však se do něj však podívat nelze). Popularitě se těší zvláště autentické historky v podání průvodců - bývalých dozorců.

Nejbarevnější a nejrušnější část města Čínská čtvrť (Chinatown), kdysi centrum prostituce, heren a opiových doupat, ožívá nejvíce okolo oslav čínského Nového roku. Haight je nostalgickou vzpomínkou na generaci beatniků a hippies. Hnutí hippies odstartovalo v roce 1965 právě zde. V okolí malebných a pomalovaných ulic Haight a Ashbury s viktoriánskými domy bydleli v různých obdobích Jack London a Kerouac, Allen Ginsberg, Janis Joplin a další legendy.

Oblíbená "Cable Car" - něco mezi stařičkou tramvají a lanovkou - projíždí městem po třech trasách, šplhá do těch největších krpálů a spouští se skoro volným pádem dolů. V každém voze jedou dva řidiči, první má na starosti výhybky a jednu brzdu, druhý další tři brzdy a naháknutí se na lano. Pán na konečné se neopírá o zábradlí jen tak, nýbrž musí ručně otočit vůz na otočném pódiu do protisměru.
Čtvrť Castro, spojená s dramatickou historií hnutí homosexuálů v USA, je zajímavým místem pro pozorování lidí. Zde měl obchod první zvolený zástupce homosexuálů, Harvey Milk, později zastřelen na radnici, kde se každoročně koná Gay & Lesbian Film Festival, stejně jako Pochod lesbiček, homo-, bia transsexuálů a další pochody, přitahující miliony návštěvníků.
Transamerica Pyramid z roku 1972 je se svými 260 metry nejvyšším mrakodrapem v San Francisku. Na místě tohoto moderního symbolu města stála kdysi budova, kde si v salonu podávali dveře Mark Twain a Robert Louis Stevenson, v kanceláři plánoval Sunjatsen vyhlášení Čínské republiky a v ateliéru bydlel Jack London.
San Francisco má údajně největší koncentraci restaurací na jednoho obyvatele v USA. Jednou ze dvou českých restaurací jsme dokonce čistě náhodou objevili při pátrání po nočním životě. Jmenovala se CAFÉ PRAGUE (584 Pacivic Ave, CA 94133; kousek od Columbus Street) - opravdu jsme se tam cítili jako v Praze - české obrázky, českého jídla, českého piva, hudba i obsluha. Další českou restaurací by měla být Frankie's Bohemian Bar ("Frantova česká hospoda"), údajně je vyšperkovaná sbírkou českých pivních tácků.

Více obrázků zde => San Francisco

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.